ALLMÄNNA VILLKOR apshaps.se

1. Allmänt

1.1 Dessa allmänna villkor (”Villkor” eller ”Villkoren”) beskriver vad som gäller när du använder och/eller gör ett köp på apshaps.se (”webbplatsen”). Andra villkor gäller om du gör ett köp i vår butik eller genom någon av våra andra kanaler, t.ex. via mejl.

1.2 A.P. Shaps AB (organisationsnummer 559061–3427) (”A.P. Shaps”, ”vi” eller ”oss”) tillhandahåller e-handel på webbplatsen. När du som kund (”du” eller ”dig”) gör en beställning på webbplatsen ingår du ett avtal med A.P. Shaps som regleras av dessa Villkor.

2. Avtalet och dess ingående

2.1 Dessa Villkor beskriver vad som gäller när du använder och/eller gör ett köp på webbplatsen.

2.2 Efter att du har placerat de varor du önskar köpa i din varukorg har du möjlighet att se din varukorg och gå vidare med din beställning till kassan. I kassan kan du bl.a. välja betalningsmedel och se en sammanfattning av din beställning och det totala belopp som du ska betala. Du kommer även kunna kontrollera och rätta dina inmatade uppgifter, t.ex. antal varor och vald storlek. Du kan därefter bekräfta detta genom att klicka på ”Bekräfta köp”. När du har klickat på ”Bekräfta köp” har en för dig bindande beställning (anbud) uppkommit, innebärande att du åtar dig att köpa valda varor.

2.3 När A.P. Shaps har mottagit din beställning kommer vi att bekräfta mottagandet av din beställning genom att skicka en beställningsbekräftelse till den e-postadress som du har angivit. Detta innebär inte att något bindande avtal har slutits, utan bekräftar enbart att vi mottagit din beställning. Ett bindande avtal uppkommer först när din beställning lämnar A.P. Shaps, alternativt när din beställning är redo för avhämtning, och du mottar en leveransbekräftelse som ska anses utgöra en accept av din beställning. A.P. Shaps reserverar sig för slutförsäljning innan leveransbekräftelsen har skickats ut och har rätt att avbryta delar av eller hela din beställning om en eller flera varor i din order hinner sälja slut innan ordern lämnar A.P. Shaps. Vi kommer i sådant fall att informera dig om att vi har tagit bort varan eller varorna från din beställning.

2.4 Samtliga avtal på webbplatsen ingås på svenska eller engelska.

2.5 När du gör en beställning på webbplatsen bekräftar du att du är 18 år eller äldre eller har tillstånd av en förmyndare för att handla på webbplatsen. Enligt svensk lag accepterar inte P. Shaps kreditköp till personer under 18 år. A.P. Shaps förbehåller sig rätten att i enskilda fall neka eller ändra din beställning (exempelvis om du har uppgivit felaktiga personuppgifter och/eller har betalningsanmärkningar).

3. Produktinformation

3.1 För varje vara finns en så kallad produktsida med information om bl.a. varans egenskaper och pris. Vi reserverar oss för eventuella bild- och skrivfel på webbplatsen. Vi har rätt att när som helst korrigera sådana eventuella fel och att uppdatera eller ändra informationen på webbplatsen. Om ett felaktigt pris har angetts för en vara som du har beställt och vi inte har skickat en leveransbekräftelse till dig enligt punkt 3 kommer vi att underrätta dig och invänta ditt godkännande av det ändrade priset innan vi fortsätter med din beställning. Om du inte godkänner det korrigerade priset kommer beställningen avbrytas. Återbetalning av erlagt belopp sker inom ett par dagar.

3.2 Bilder och filmer på webbplatsen ska endast ses som illustrationer och vi garanterar inte att bilderna återger varornas exakta utseende. Viss färgskillnad kan förekomma beroende på upplösning, fotokvalitet och bildskärm. Eftersom våra smycken är unika hantverk ska också vikter och mått som anges på webbplatsen förstås som ungefärliga och det är möjligt att din vara i mindre utsträckning avviker från dessa.

3.3 Att en viss vara tillhandahålls via webbplatsen vid en viss tidpunkt innebär inte en garanti för att denna vara alltid kommer att finnas tillgänglig. Vi förbehåller oss därför rätten att när som helst sluta hålla en viss vara eller en viss storlek av en vara tillgänglig på webbplatsen.

4. Certifikat

Diamantcertifikat utfärdat av GIA (Gemological Institute of America) medföljer alla våra diamanter på minst 0,30 carat. Du får även ett smyckescertifikat utfärdat av A.P. Shaps som verifierar att det är A.P. Shaps som tillverkat smycket. Smyckescertifikatet anger även namn på modell, storlek, metall och eventuell diamantinformation för smycket.

5. Priser och avgifter

5.1 När du gör en beställning på webbplatsen så gäller de priser som anges på webbplatsen vid tidpunkten för din beställning. Samtliga priser anges i svenska kronor (SEK) och inkluderar mervärdesskatt (moms).

5.2 Vi försöker alltid ha korrekt information på vår webbplats, men ibland kan det bli fel. I de fall där priset är uppenbart fel och där vi skickat en leveransbekräftelse enligt punkt 3 förbehåller vi oss rätten att avbryta en beställning om du insett eller borde ha insett att priset var för lågt. Vi kommer då att kontakta dig och meddela dig om det korrekta priset och invänta din inbetalning. Om du inte godkänner det korrekta priset förbehåller vi oss rätten att häva avtalet, innebärandes att du måste skicka tillbaka din beställning till oss.

6. Betalningsvillkor och betalningsmedel

6.1 Du kan betala på de sätt som anges på webbplatsen. För närvarande erbjuds betalning via Klarna.

Med Klarna kan du betala med ditt kort, via banköverföring eller genom ett bankkonto som du har kopplat till ditt Klarna-konto. Du kan även betala på faktura eller dela upp din betalning. För kontaktuppgifter och ytterligare information om Klarna och Klarnas fullständiga villkor, vänligen klicka här.

6.2 A.P. Shaps förbehåller sig rätten att inte alltid erbjuda alla betalsätt samt att ändra betalsätt om det sätt du har valt av någon anledning inte fungerar vid tillfället för köpet eller om du inte godkänns för valt betalsätt.

7. Leverans och transport

7.1 Du kan välja att hämta din vara i butik eller att få den skickad till dig. Vi skickar våra smycken försäkrade över hela världen med FedEx och deras underleverantörer. Vi står för leveranskostnaden.

7.2 Normalt kan FedEx leverera direkt hem till dig, men i vissa fall, t.ex. för mindre orter, levereras din beställning i stället till ett postombud. Du kan själv följa din leverans och få information om hur leverans kommer ske med hjälp av den spårningslänk som vi skickar ut.

7.3 Leveranstiden för smycken kan variera beroende komplexiteten av designen på ditt smycke samt om vi har ditt smycke i lager innan beställning eller om vi behöver tillverka ett nytt smycke. Beräknad leveranstid framgår på respektive varas produktsida. Därefter tillkommer tid för postgång, som kan variera beroende på vart varan ska levereras.

7.4 Ambitionen är att samtliga beställningar ska levereras i tid. Tyvärr är detta inte alltid möjligt och avvikelser kan ibland förekomma. Du kommer att få en leveransbekräftelse till din angivna e-post när din beställning lämnar A.P. Shaps eller när din beställning är redo för avhämtning. Leveransbekräftelsen innehåller ett spårningsnummer som du kan använda för att spåra din beställning. Vid eventuella avvikelser kontaktar vi dig via e-post eller per sms.

7.5 Om beställningen inte är dig tillhanda inom angiven leveranstid kommer vi i första hand att åta oss att inom tio (10) dagar, beräknat från angivet leveransdatum, fullgöra köpet exempelvis genom att skicka en ny vara (ersättningsvara). I de fall vi inte kan leverera exakt samma vara som du beställt, t.ex. den specifika diamanten du valt, kommer ersättningsvaran vara likvärdig din beställda vara. Du kan ha rätt att häva ditt köp vid leveransförseningar, t.ex. om vi inte kan skicka en ersättningsvara till dig eller om dröjsmålet är av väsentlig betydelse för dig. Om vi har skickat en ersättningsvara med anledning av försenad eller utebliven leverans, och du trots erhållandet av densamma väljer att hämta ut den ursprungliga varan, har vi rätt att debitera dig för båda varorna.

7.6 Du får en avisering när ditt paket kommer levereras av FedEx. Aviseringen kan ske via e-post eller per sms om du har lämnat ditt mobilnummer vid beställningstillfället.

7.7 Paket som inte har hämtats ut inom den tid som anges i aviseringen återsänds till P. Shaps. Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för frakt och för försäkring om paketet inte hämtas ut. Kostnaderna för detta uppgår då till 1 000 kr.

7.8 Vi ber dig att kontrollera varan när du tar emot den och begära att transportören dokumenterar eventuell skada på paketet. Om din vara skulle vara skadad när du tar emot den kan du reklamera. Du kan läsa mer om hur du reklamerar under punkt 10.

8. Returer: ångerrätt och öppet köp

8.1 Allmänt om returer

8.1.1 Vi vet att det inte alltid är lätt att veta om ett smycke är helt rätt för dig eller den som ska få smycket. Utöver den lagstadgade ångerrätten om fjorton (14) dagar erbjuder vi därför öppet köp i sextio (60) dagar från dagen du mottog din vara (”returfristen”). Du kan läsa mer om ångerrätten och öppet köp nedan.

8.1.2 För att utnyttja din returrätt behöver du informera oss, gärna via e-post på info@apshaps.se, om ditt beslut om att utnyttja returrätten innan returfristen löper ut genom att skicka ett klart och tydligt meddelande till oss. Inkludera ditt namn, din adress, e-postadress och ditt ordernummer i meddelandet. Du hittar våra övriga kontaktuppgifter längst ned i dessa Villkor. Om du vill kan du använda den standardblankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket har tagit fram. Blanketten finns tillgänglig här.

8.1.3 När du skickat ditt meddelande enligt punkt 1.2 kommer vi av säkerhetsskäl att boka upphämtning av varan via FedEx. Tänk på att upphämtningen måste göras från samma adress till vilken varan ursprungligen har skickats. Du har även möjlighet att kontakta oss på info@apshaps.se för att boka in ett besök för att lämna in din vara direkt i vår butik. Vår adress hittar du i slutet av dessa Villkor. Ta då med varan som du önskar returnera och underlag som styrker ditt köp, t.ex. ditt kvitto.

8.1.4 Vi står för returfraktkostnaden vid utnyttjande av returrätten, förutsatt att du returnerar varan till oss i enlighet med punkt 1.3. Om du väljer att returnera varan på annat sätt står du själv för returfraktkostnaden och måste säkerställa att varan förpackas och skickas på ett lämpligt sätt. Notera att du kan hållas ansvarig för skador som uppkommer under transporten om du varit vårdslös, exempelvis genom otillräcklig paketering eller felaktig adressering.

8.2 Ångerrätt (dag 1–14)

8.2.1 Nästan alla varor som köps via webbplatsen ingår i vårt standardsortiment och omfattas av ångerrätt. Undantaget är graverade varor som inte omfattas av ångerrätten eftersom de utgör varor som tillverkats enligt dina anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel. För graverade varor gäller dock öppet köp enligt punkt 3.3.

8.2.2 När du informerat oss om att du vill utnyttja ångerrätten enligt punkt 1.2. måste du utan onödigt dröjsmål och senast inom fjorton (14) dagar skicka tillbaka varan eller lämna tillbaka varan i vår butik enligt punkt 8.1.3 och 8.1.4.

8.2.3 Du får självklart undersöka varan, men tänk på att hantera den försiktigt och endast i den omfattning som är nödvändig för att fastställa varans egenskaper och funktion. Du ska returnera varan komplett, inklusive alla ursprungliga delar och i dess ursprungsask. Vi undersöker noga alla varor, inklusive diamanter, vid retur för att upptäcka eventuell användning, utbyte och eventuella skador. Om du hanterat varan i större utsträckning än vad som är tillåtet eller om någon del är saknad, skadad eller förändrad, inklusive om en sten har bytts ut mot en sten som inte är från A.P. Shaps, kan ett belopp motsvarande varans värdeminskning dras av från beloppet som ska återbetalas enligt punkt 11.

8.3 Öppet köp (dag 15–60 och från dag 1 för varor som inte omfattas av ångerrätten)

8.3.1 För att utnyttja vårt öppet köp-erbjudande måste du inom sextio (60) dagar från det att du tog emot varan skicka tillbaka varan via FedEx eller lämna tillbaka varan till vår butik enligt punkt 1.3.

8.3.2 Varan ska returneras i dess ursprungsask, i ursprungligt skick och med ursprungligt material samt med alla tillbehör. Vi undersöker noga alla varor, inklusive diamanter vid retur för att upptäcka eventuell användning, utbyte och eventuella skador.

8.3.3 Inom ramen för vårt öppet köp-erbjudande kan du även lämna tillbaka graverade varor, förutsatt att du lämnar tillbaka den graverade varan inom sextio (60) dagar från dagen som du mottog varan. Vi förbehåller oss rätten att ta ut en avgift om 1 000 kr för att ta bort graveringen efter att du returnerat varan. Detta belopp kan vi komma att dra av från det belopp som vi ska återbetala till dig enligt punkt 11.

8.3.4 Kom ihåg att förpacka varan väl och skicka tillbaka den till oss på ett lämpligt sätt. Du ansvarar för varan på vägen tillbaka till oss, vilket innebär att du kan behöva betala för den om den förstörs eller försvinner.

8.3.5 Om varan inte returneras i enlighet med punkt 3.2 har A.P. Shaps rätt att neka din retur. A.P. Shaps kommer då skicka tillbaka varan till dig.

9. Bytesrätt

För att det ska vara tydligt vad du betalat för din vara, t.ex. om du behöver uppvisa kvitto i samband med tecknande av försäkring av dina smycken, erbjuder vi inte bytesrätt. Om du önskar byta din vara är du i stället välkommen att returnera varan enligt punkt 8 och lägga en ny beställning.

10. Reklamation

10.1 Om din vara skulle vara felaktig kan du reklamera till oss. A.P. Shaps ansvarar för fel i tre (3) år från avlämnandet av varan. En förutsättning för att du ska få reklamera varan är dock att du inom skälig tid efter att du har upptäckt eller borde ha upptäckt felet meddelar P. Shaps om felet genom att kontakta A.P. Shaps kundtjänst. Reklamationer som görs inom två (2) månader från det att du har upptäckt felet anses alltid ha lämnats inom skälig tid. Notera dock att den bortre gränsen för när en reklamation kan göras är tre (3) år och två (2) månader från den dag du mottog varan.

10.2 Eventuella fel och defekter ska alltid reklameras till P. Shaps kundtjänst, gärna via e-post på info@apshaps.se. Du hittar våra kontaktuppgifter längst ned i dessa Villkor. När du kontaktar oss ska du ange ditt namn, din e-postadress, ditt ordernummer, och en beskrivning av felet.

10.3 A.P. Shaps ansvarar endast för fel som fanns när du tog emot varan. A.P. Shaps ansvarar därmed inte för t.ex. slitageskador, skador som har orsakats av dig eller av annan som t.ex. modifierat eller arbetat på varan.

10.4 När varan har returnerats och om reklamationen godkänts kommer A.P. Shaps i första hand att försöka att avhjälpa felet eller tillhandahålla en ny likvärdig vara (omleverans). Om omleverans eller avhjälpande dock inte kommer i fråga eller inte kan ske inom skälig tid efter reklamationen och utan väsentlig olägenhet för dig kan du ha rätt till prisavdrag eller att häva köpet.

11. Återbetalning

11.1 Återbetalningar sker enligt samma betalsätt som användes vid köpet. Vid retur (ångerrätt eller öppet köp) görs återbetalning så snart som möjligt, dock senast inom fjorton (14) dagar efter det att vi har mottagit ditt meddelande om utövande av ångerrätt eller öppet köp. Om vi inte har tagit emot din varan inom denna frist eller om du på annat sätt inte har visat att varan skickats kan vi dock invänta återbetalning till dess något av det förutnämnda har skett. Vid reklamation sker återbetalning inom samma tidsram förutsatt att din reklamation har inkommit i tid och accepterats av oss.

11.2 Andra metoder kan komma att användas för återbetalningen, under förutsättning att du godkänner en sådan ändring. Detta kommer inte att medföra några extrakostnader för dig.

12. Service efter försäljningen

12.1 Smycken och stenar kräver noggrann vård för att upprätthålla deras skick och inte skadas. Därför erbjuder vi kostnadsfri rengöring, polering och kontroll av klor på våra smycken (”efterköpstjänsten”). Efterköpstjänsten kan nyttjas antingen genom inlämning till vår butik eller via FedEx i enlighet med punkt 1.3.

12.2 Efterköpstjänsten kan användas en gång om året under ursprungsköparens livstid. Om du inte utnyttjat efterköpstjänsten under ett år är det inte möjligt att använda tjänsten fler gånger åren därpå. A.P. Shaps står för leveranskostnaden vid utnyttjande av efterköpstjänsten.

12.3 Utöver efterköpstjänsten kan enklare rengöring, såsom ultraljudsbad, göras kostnadsfritt i vår butik ett obegränsat antal gånger. Om du inte väljer att lämna din vara i butiken står du dock för leveranskostnaden för att skicka varan fram och tillbaka till dig.

12.4 Ovan tjänster gäller enbart för varor som köpts direkt från A.P. Shaps. Tjänsterna gäller inte om annan än A.P. Shaps ändrat storleken på smycket, justerat, modifierat eller ändrat smycket, inklusive om annan än A.P. Shaps har bytt en sten på smycket. Du måste kunna uppvisa kvitto för att nyttja tjänsterna. Tjänsterna omfattar inte att A.P. Shaps ersätter förlorade stenar eller stulna smycken.

12.5 Du kan även lämna in dina smycken till oss så reparerar vi dem mot en kostnad.

13. Storleksändring och gravyr

13.1 Vi erbjuder kostnadsfri storleksändring av ringar en gång när du köper ett smycke direkt från oss. Tänk på att du måste meddela oss om din önskan att ändra storleken på din ring inom sextio (60) dagar från dagen du mottog din vara. Vänligen ta kontakt med oss om du inte kan lämna besked om huruvida din köpta ring behöver storleksändras inom denna tid, så gör vi vårt bästa för att hjälpa dig.

13.2 Vid storleksändring måste du skicka tillbaka varan till oss via FedEx enligt punkt 1.3 eller lämna in varan till vår butik. Vi står för leveranskostnaden vid den första storleksändringen. Du står kostnaden för efterkommande storleksändringar och eventuella tillhörande leveranskostnader.

13.3 Tänk på att det inte är möjligt att ändra storlek på alliansringar eftersom bandet som håller diamanterna inte lämpar sig för denna typ av påfrestning. Om du vill ändra storleken på en alliansring som du köpt av oss erbjuder vi utbyte mot en likvärdig ring i din önskade storlek.

13.4 Vi erbjuder även kostnadsfri gravyr på förlovnings- och vigselringar samt på smycken där gravyr är möjligt.

14. Länkar

A.P. Shaps kan länka från webbplatsen till andra webbplatser som ligger utanför A.P. Shaps kontroll. De länkade webbplatserna kontrolleras inte av A.P. Shaps och vi är inte ansvariga för innehållet eller för skydd eller sekretess av information eller personuppgifter som du tillhandahåller andra webbplatser. Du bör iaktta försiktighet och läsa integritetsinformationen för den aktuella webbplatsen.

15. Ansvar

A.P. Shaps maximala ansvarsskyldighet gentemot dig för eventuella förluster eller skador som uppstår i samband med din beställning, orderläggning på webbplatsen eller ditt köp är begränsat till vad som följer av lag (exempelvis konsumentköplagen). Inget i dessa Villkor utesluter eller begränsar A.P. Shaps ansvar där det vore lagstridigt att begränsa eller utesluta sådant ansvar.

16. Force Majeure

Du har inte rätt till ersättning för eventuell skada som du lider genom att A.P. Shaps är i dröjsmål eller att varan är felaktig om vi visar att dröjsmålet eller felet beror på ett hinder utanför vår kontroll som vi inte skäligen inte kunde ha förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder vi inte heller skäligen kunde ha övervunnit, såsom naturkatastrof, eldsvåda, krig, eller åtgärd av en myndighet. Denna befrielsegrund från skadeståndsskyldighet gäller även om sådant hinder föreligger för annan tredje part som vi har anlitat för att helt eller delvis fullgöra köpet. Om någon sådant hinder skulle uppstå informerar A.P. Shaps dig i början och i slutet av aktuell situation.

17. Behandling av personuppgifter och kakor

Din integritet är viktig för oss. Vill du veta mer om hur vi hanterar dina personuppgifter kan du läsa mer om det i A.P. Shaps Integritetspolicy här.

18. Immateriella rättigheter

Alla immateriella rättigheter, såsom varumärken och upphovsrätt, till innehåll och fotografier på webbplatsen tillhör A.P. Shaps eller dess licensgivare. All användning av webbplatsen och/eller dess innehåll, inklusive kopiering eller lagring av sådant innehåll, helt eller delvis, annat än för ditt eget personliga, icke-kommersiella bruk, är förbjuden utan respektive ägares skriftliga tillåtelse.

19. Ändring av villkor

19.1 A.P. Shaps kan från tid till annan komma att uppdatera dessa Villkor. Den version av dessa Villkor som gällde när din beställning gjordes kommer dock alltid tillämpas för dina och A.P. Shaps förpliktelser i förhållande till aktuell beställning.

19.2 Dessa Villkor uppdaterades den 9 december 2024.

20. Ogiltighet

Om en eller flera bestämmelser i Villkoren är ogiltiga eller döms ut som verkningslösa av någon domstol, myndighet eller skiljenämnd, ska detta inte påverka återstående Villkors giltighet.

21. Alternativt tvistlösningsförfarande och tvist

21.1 Vi strävar alltid efter att våra kunder ska vara nöjda. I första hand vill vi därför försöka komma överens med dig om en lösning. Om vi inte skulle kunna lösa en uppkommen tvist tillsammans kan du vända dig till ett alternativt tvistlösningsorgan. Du kan endast använda ett alternativt tvistlösningsorgan om du är bosatt inom EU och den andra parten är etablerad inom EU.

21.2 Du kan antingen använda onlineplattformen för klagomål som finns tillgänglig på EU-kommissionens webbplats (länk här), eller vända dig direkt till Allmänna reklamationsnämnden (”ARN”) via deras webbplats (länk här). ARN är en godkänd nämnd för alternativ tvistlösning och lyder under Direktiv 2013/11/EU om alternativ tvistlösning vid konsumenttvister. Lämnar du in ett klagomål via denna plattform, vidarebefordras ärendet automatiskt till rätt nationellt ansvarigt tvistlösningsorgan. Detta tvistlösningsorgan tar sedan kontakt med A.P. Shaps och försöker lösa tvisten utan att blanda in domstol.

21.3 Vi åtar oss att följa beslut från alternativa tvistlösningsorgan.

21.4 Tvister kan även prövas av allmän svensk domstol.

22. Tillämpning av lag och tvist

Svensk lag ska tillämpas på Villkoren och avtalet som har ingåtts på webbplatsen mellan dig och A.P. Shaps.

23. Företagsinformation A.P. Shaps

Företagsnamn: A.P. Shaps AB

Adress: Box 699, 114 11 Stockholm, Sverige

Besöksadress: Strandvägen 11, 114 56, Stockholm, Sverige

Organisationsnummer: 559061–3427

Momsregistreringsnummer: SE559061342701

E-post: info@apshaps.se

Telefon: +46 (08) 410 095 02

24. A.P. Shaps kundtjänst

24.1 Du är alltid välkommen att kontakta A.P. Shaps kundtjänst på info@apshaps.se om du har några frågor.

24.2 Du kan ladda ner kopia av dessa Villkor genom att klicka här.